‘Je moet het wel durven’

Vraag je je ook wel eens af hoe het verder gaat met leerlingen/studenten na hun tijd op een democratische school? Wat nemen deze jonge mensen mee de wereld in, hoe hebben hun levens zich verder ontwikkeld?

In juni 2024 kun je wat antwoorden daarop vinden, in ons boek ‘Je moet het maar durven’, met verhalen van oud-studenten van 15 democratische scholen in Nederland. Het afgelopen jaar hebben de deelnemende scholen vele interviews afgenomen. Het was mooi en ontroerend om de oud-studenten weer te ontmoeten en te horen waar ze nu mee bezig zijn, en hoe ze hun schooltijd hebben ervaren.

Natuurlijk gaan we het boek feestelijk presenteren, hou deze pagina in de gaten als je op de hoogte gehouden wil worden of abonneer je op onze nieuwsbrief.

Wil je het boek alvast bestellen? Stuur dan een e-mail naar claartje@devrijeruimte.org met in het onderwerp ‘boek alumni’.

Als voorproefje alvast wat citaten uit een paar interviews:

Marieke van Dalen, 24 jaar:

‘Voor mij is de landbouw wel wat ik mijn hele leven wil blijven doen, denk ik. Om een stukje aarde gewoon totaal al je liefde en zorg te geven en anderen te kunnen laten meedelen in de rijkdom die dat stukje aarde dan weer terug geeft, dat is iets waar ik 100% achter sta en waar ik helemaal m’n ei in kwijt kan. En het is ook iets waarvan ik denk dat de wereld beter wordt. En al helemaal met dat hele landbouw transitieverhaal op de achtergrond en ook een stukje bewustwording denk ik. Als je zo’n plek kan creëren en daarmee ook andere mensen kan inspireren en meer bewust kan laten worden van hoe het ook kan, zou ik dat fantastisch vinden!’

Else Kranenburg, 21 jaar:

‘Ik kwam op DOE040 vanwege de mogelijkheid om versneld examen te doen, maar kwam er al gauw achter dat ik hier veel meer kon leren dan alleen examenstof. Ik ben vier jaar blijven plakken en heb enorm veel geleerd over samenwerking, besluitvorming, verantwoordelijkheid en over mezelf. Dit is onderwijs waar ruimte is om jezelf te ontwikkelen en te ontdekken hoe jij leert. Onderwijs zou niet moeten worden gezien als ‘voorbereiding’ op de maatschappij, onderwijs ís de maatschappij en dat is wat DOE040 laat zien! Ik zou het mooi vinden alsnog meer leerlingen, ouders, teamleden en anderen dit kunnen ervaren.’

Previous
Previous

Een oase voor ontwikkeling

Next
Next

Een pedagogie van vertrouwen