Een pedagogie van vertrouwen

Sudbury School Amersfoort is een school met een pedagogie van vertrouwen die leerlingen vanaf jonge leeftijd toegang geeft tot fundamentele mensenrechten, zoals persoonlijke vrijheid, volwaardige inspraak, toegang tot rechtspraak en vrij ondernemerschap. Sudbury scholen in het algemeen zijn vaak onbegrepen. Scholen waar ogenschijnlijk geen ‘sturing’ wordt gegeven aan een onderwijsproces lijken plekken waar kinderen niet leren of niet voorbereid worden om te kunnen functioneren in de maatschappij. Dat op Sudbury scholen deze ‘sturing’ context gedreven is, is moeilijk voor te stellen vanuit de denkkaders van het aanbodgestuurde onderwijs. Hoe moet je die context interpreteren en wat is daarin essentieel voor zelfrealisatie van jonge mensen? Waarom zou sturing ondermijnend zijn voor de processen die in deze school essentieel zijn? Hoe wordt er dan geleerd? En ontwikkelen deze leerlingen wel alle vaardigheden die ze nodig hebben?

Met dit boek wordt een grote hoeveelheid aan kennis samengebracht die in de loop van bijna twintig jaar is opgedaan. Kennis van het Sudbury model, de wetenschappelijke onderbouwing hiervan en de manier waarop dit tot uiting komen in de praktijk, vormen bij elkaar de pedagogische visie van Sudbury School Amersfoort. Door de pedagogiek van vertrouwen in boek uit te brengen maken we deze pedagogische visie breder beschikbaar voor ouders en geïnteresseerden, voor de onderwijsinspectie alsook voor schoolpraktijken en opleidingstrajecten. We hopen dat dit boek bijdraagt aan het begrip van deze vorm van contextgedreven onderwijs zodat meer jonge mensen toegang krijgen tot hun fundamentele mensenrechten.

Previous
Previous

‘Je moet het wel durven’