Wie ben jij? Wat vind jij?
Het afgelopen schooljaar was voor De Vuurvlinder, Centrum voor educatie & ontwikkeling een jaar van sprongen in ontwikkeling voor ons allen, van jong tot ouder. De situatie met betrekking tot corona heeft veel los gemaakt bij leerlingen, teamleden en ouders. Maatschappelijke gesprekken stonden dan ook bijna wel dagelijks op de agenda.LunchMet name tijdens het lunch uurtje kwamen steeds weer vele discussies op gang. Verschillende meningen en visies werden regelmatig gedeeld. Een aantal leerlingen hebben een brede en diepe kijk op de huidige maatschappij wat er voor zorgde dat gesprekken regelmatig over gingen in filosofie lessen. Drie leerlingen vonden het daarbij erg prettig om vooral in het Engels te praten. Dat was fijn, want andere leerlingen wilden dat graag leren! Van en met elkaar leren op een spontane en natuurlijke wijze. Dat is hoe democratisch onderwijs werkt.Na de lunch zegt een vijfjarige leerling tegen een dertienjarige leerling: 'Wel even je handen wassen nog, hoor.'Nieuwe schooljaarOns komend schooljaar hebben we met de schoolkring plannen gemaakt om een nieuwe weekplanning te maken waarin alle wensen van deze groep enthousiaste leerlingen gepast kunnen worden. En we merken dat er veel tijd moet zijn voor die vele maatschappelijke- maar ook die 'Wie ben ik en wat vind ik er van,' gesprekjes. Bewust worden van wie jij bent, wat jij eigenlijk allemaal al weet en kan. We hebben er zin in! En om niet zes weken te hoeven wachten, hebben we besloten nog een paar dagen met ouders, broertjes en zusjes te gaan kamperen op ons mooie terrein. En natuurlijk hebben we dan weer, naast de leuke activiteiten die we alvast hebben verzonnen, genoeg tijd voor weer toffe gesprekken!Fijne vakantie allemaal!Geschreven door Dorine Beijert