Het gedwongen onderwijs voorbij
Peter Hartkamp (1961) is mede-oprichter en staflid geweest van drie scholen, waaronder twee Sudbury-scholen en is momenteel staflid van Sudbury School Amersfoort. Zijn ervaring als strategieconsultant hielp hem met een scherpe analyse van het onderwijs. Peter Hartkamp was ook actief in de Raad van de Europese Democratische Onderwijsgemeenschap (EUDEC) en geeft presentaties over onderwijs en mensenrechten in verschillende landen.
‘Taking the Leap’
Do you ever wonder what happens to pupils/students after their time at a democratic school? What do these young people bring into the world, how have their lives developed further?
Een oase voor ontwikkeling
Traditionele onderwijsmethoden zijn vaak gestoeld op het leren voldoen aan gestelde verwachtingen. Het onderwijs van de toekomst gaat uit van de onderliggende wijsheid van het kind; de in het kind zelf aanwezige bron om het leven richting te geven vanuit een eigen basis.
‘Je moet het wel durven’
Vraag je je ook wel eens af hoe het verder gaat met leerlingen/studenten na hun tijd op een democratische school? Wat nemen deze jonge mensen mee de wereld in, hoe hebben hun levens zich verder ontwikkeld?
Een pedagogie van vertrouwen
Sudbury School Amersfoort is een school met een pedagogie van vertrouwen die leerlingen vanaf jonge leeftijd toegang geeft tot fundamentele mensenrechten, zoals persoonlijke vrijheid, volwaardige inspraak, toegang tot rechtspraak en vrij ondernemerschap. Sudbury scholen in het algemeen zijn vaak onbegrepen.