The Fellowship of the Kring
Het is zaterdagmorgen 10.00 uur. Als ik de parkeerplaats van DOE oprij staat Tony al te wachten. Hij ziet er goedgemutst uit. Enkele momenten later vergezellen Vlinder en Armando ons in dezelfde stemming. De drie leerlingen zaten in de Theaterkring toen ik daar het idee opperde. Ze zeiden alledrie ‘ja’ alsof ze een zak snoep kregen. Vervolgens zijn we weken achtereen elke maandag een uur lang zoet geweest met de voorbereidingen. Ook verzonnen we een ludieke naam voor ons gezelschap, met een knipoog naar de kringstructuur op school: Het Vierkant. De vier zijden zijn er klaar voor. The fellowship of the kring. Ons avontuur begint.We zetten koers richting de Ouders Natuurlijk Beurs. Daar verzorgen we een interactieve lezing over democratisch onderwijs. We delen persoonlijke ervaringen met betrekking tot onze eigen schooltijd (van vóór DOE en op DOE), leggen uit hoe democratisch onderwijs werkt en gaan in gesprek met het publiek. Om de presentatie dynamisch te maken, lezen we onze persoonlijke ervaringen voor, tonen we de videoclip van de hit DOE It Yourself van Kadoek en acteren we een karakteristieke sociocratische kring. Bovendien is Armando benoemd tot Hoofd Praatbal. Gedurende de lezing stellen we namelijk vragen aan het publiek. Degene die wil antwoorden, krijgt de bal van Armando toegeworpen en mag vertellen. Het idee is dat we ooit voor zo’n grote zaal staan dat de praatbal een catchbox zal zijn: een gooibare kubus waar een microfoon in zit, zodat degene die antwoordt verstaanbaar is tussen de honderden aanwezigen in het publiek. Tot die tijd oefent Armando zijn werptechniek met een bal van foam. De praatbal blijkt ook te functioneren als normale bal als we staan te wachten om de presentatieruimte op de beurs te betreden. Hoewel het moment van de waarheid nadert, overstemmen lachende kreten de gierende zenuwen. Die uitgelaten energie nemen we mee het podium op. Terwijl Tony zichzelf laat zien met zijn persoonlijke verhaal, Vlinder ons met aanstekelijk enthousiasme introduceert en Armando zijn plek inneemt om de eerste vraag te stellen, word ik stil vanbinnen. Ik voel mijn ogen lachen. Ik ben dankbaar dat ik hier getuige van mag zijn. Ik vang één van mijn gedachten op: ‘Wat ze vertellen is schitterend, maar dat zij zijn wie ze zijn en hier als zodanig staan geeft de uitgesproken woorden waarde.’De lezing vliegt voorbij. Tijdens de vragen achteraf horen we hoe het perspectief op onderwijs bij de mensen in de zaal verandert. Daar staan we nadien bij stil. We staan stil bij de mogelijkheid dat we ouders bewust hebben gemaakt van een gelijkwaardige en vrije manier van onderwijs en dat hun kinderen daar misschien de vruchten van plukken. We staan ook stil bij onze eigen ervaring. Het Vierkant glundert van zijde tot zijde. ‘Dit was zo gaaf,’ zegt Tony. ‘Ik wil dit vaker doen,’ bekent Vlinder. Hoofd Praatbal Armando bevestigt dat met een veelzeggende ‘ja’. Dat doe ik ook. En zo ontstaat er - na afloop van een vrijwillige (!) lezing over onderwijs (!!) in het weekend (!!!) - een les acquisitie en marketing.Volgende stop voor Het Vierkant: maandag 16 december bij ROC Gilde opleidingen in Venlo.Geschreven door Eric Mijnster