Al doende leren en ontdekken

Fantastisch, blijft het, om op scholen zoals de onze, de leeftijdsmix te zien waardoor er zoveel meer ruimte en mogelijkheden zijn voor de kinderen en jongeren. Hoe jonger de kinderen binnenkomen, hoe meer je de verandering ziet bij de jongeren. Dat is op De Vuurvlinder met name omdat onze school niet meer dan 50 leerlingen heeft en er een andere groepsenergie is dan in een grotere school. Bij een grotere school gaan er natuurlijkerwijs subgroepen ontstaan en kiezen scholen vaak voor aparte afdelingen.

Voor alle ideeën is wat te zeggen. Alle democratische scholen zijn pioniersscholen die al doende leren en ontdekken, met de leerlingen en ouders samen; wat werkt en wat (nog) niet. En zo loop ik op een ochtend te zoeken naar een aantal jongere kinderen in onze school waarbij ik denk: ,, Grote kans dat ze in de constructie-kamer bezig zijn met lego”. Ik kom de huiskamer/ beweegruimte binnen waaraan de constructie-kamer grenst en zie tot mijn heerlijke verbazing een groep pubers in grote stilte bezig met het aanleggen van een forse dominobaan! Serious business!

Geweldig dat je, ongeacht je leeftijd, gewoon met alles bezig kunt, waar je hart, hoofd en handen op dat moment behoefte aan hebben.

door Dorine Beijert, begeleider

Previous
Previous

Hoe gaat het verder?

Next
Next

Hoe leren een plicht werd (en de leerling gestresst)