Democratische scholendag 2023

Mislukt of onaf? Soms geeft het helemaal niet als iets niet is geworden zoals je het had bedacht. Dat merkten wij weer eens op de #democratischescholendag die op zaterdag 18 februari op De Vrije Ruimte was. Uit heel het land kwamen scholen naar ons toe om ideeën uit te wisselen en ervaringen te delen. Iedere school bracht een kunstwerk mee dat iets van die school liet zien. De Ruimte in Soest had een kleitablet vol gaatjes waar gips in zat. "Eigenlijk is het mislukt", zei Janneke, "Het idee was om de duimafdrukken - want dat waren die gaatjes- in gips te gieten en eruit te halen. Maar we kregen het gips er niet meer uit en nu heb ik dit meegenomen." Het zag eruit als een werk in wording en kon prima opgenomen worden in het gezamenlijke kunstwerk.

Er waren workshops en brainstormsessies over aannamebeleid, nieuwe ouders, vrijheid en discipline, wat wil de inspectie van ons zien?, het opzetten van een docentenpool, kernwaarden in democratisch onderwijs. Mensen konden trommelen, een pizza bakken of een Achterwerk in de kast-filmpje openemen (kennen jullie dat nog? Een poppenkast met gordijntjes die je opentrekt, je zegt heel kort wat je wil zeggen en sluit de gordijntjes weer) over 'Waarom kies jij voor democratisch onderwijs?'

Levende Waarden-spel

Damir speelde het door hem ontwikkelde Levende Waarden-spel: Je gooit met twee dobbelstenen en verplaatst je pion. Je komt op een vakje waarop een van de 12 waarden staat (vrede, respect, liefde, eenvoud, eerlijkheid, bescheidenheid, verantwoordelijkheid, vrijheid, verbondenheid, geluk, verdraagzaamheid, samenwerking). Daar krijg je van een andere speler een vraag over die waarde, bijvoorbeeld: hoe kun je in een complexe situatie toch eenvoudige oplossing vinden? Je hoeft niet in je eentje het antwoord te geven, er komt een gesprek op gang dat tot nieuwe inzichten kan leiden. "Inspirerend!" vonden de mensen die het speelden. Het spel is nog onaf, "maar misschien", zei een van de spelers, "is dat juist wel de bedoeling; dat mensen het zelf verder kunnen ontwikkelen." Een eerste aanzet om verder te gaan.

Zo voelt het, zoals eigenlijk alles nog onaf is, en je iedere dag op school verder werkt aan het vervolmaken van je idealen. Een weg die we samen gaan, met leerlingen, begeleiders en ouders én met andere democratische scholen. Dank voor jullie komst allemaal!

Previous
Previous

Wat is een betere richtlijn dan het zien van een gelukkig kind?!

Next
Next

Een andere kijk