Verhalen van: Leerlingen | Ouders | Medewerkers | Media | Toon alle
Op deze school leer je de burn-out voor te zijn
Een artikel van de Correspondent over democratisch onderwijs “Op een school in Noord-Brabant zijn geen klassen. Er is geen rooster,
Ja, toen was ik niet normaal
“Ja, toen was ik niet normaal”, dat zegt een van onze leerlingen tegen een journalist die een dagje meeloopt
Lieuwe: alle tijd voor techniek
Lieuwe (12): Na mijn kijkperiode, een jaar geleden, wilde ik heel graag naar De Ruimte
Leren is tweerichtingsverkeer
Anders leren, omgaan met de eigen wijsheid van studenten. Het vereist aanpassingsvermogen van de begeleiders om hiermee om te kunnen gaan
Thuisonderwijs op school
In het tijdschrift Pure child verschijnt regelmatig een artikel van Hannah de Vos-Beckers over Aventurijn en alles wat daaromheen gebeurt
Creëren wat we wel willen
Toen we begonnen bij LOS hadden we een visie: wij zijn een leeromgeving voor hart en ziel. Hoe dat invulling zou krijgen in de dagelijkse praktijk, daarover hadden we ook ideeën.
Democratisch onderwijs vrijheid, gelijkwaardigheid voor leerlingen?
Dit stuk is oorspronkelijk geschreven voor het vakblad van filosofiedocenten in het voortgezet onderwijs (vfvo) door Olle Spoelstra
Onderzoek naar wiskundige ontwikkeling in vrijheid
Als wiskundedocent op democratische scholen DOE040 en LOS Deurne heb ik in het kader van de opleiding Master leraar wiskunde een vakdidactisch ontwerponderzoek uitgevoerd.
Bekostigde pedagogische vrijheid voor iedereen
Onlangs werd onze aandacht gevestigd op een initiatief van Peter Hartkamp, Monique van Reijen en Jacqueline van Ewijk.
7 mei Democratische Scholendag
Zet in de agenda: Democratische Scholendag: zaterdag 7 mei (10.00-16.00 u) bij LOS Deurne!
Waar zit nou die knip?
‘Waar zit nou die knip?’ Bij deze vraag ontstond even een schurend momentje, gedurende de verder prima verlopen dag dat inspectie op bezoek was.
Doen alsof
“Wij doen politie en boefje. Ik heb net geld gestolen om een huis van te bouwen.” Als ik Fantasia binnenloop is dit het eerste wat een achtjarig meisje met een brede lach en een twinkel in haar ogen tegen me zegt
Veilige bedding
Vooral ouders van heel jonge kinderen zijn nog wel eens bezorgd tijdens de oriënterende rondleiding bij LOS Deurne. Is het wel veilig genoeg voor hun kleine grut
Groei in de tuin van De Vuurvlinder
De tuin van Centrum De Vuurvlinder is flink gegroeid sinds we hier in 2013 zijn gestart
Anne-Mihr: bezige bij met een eigen bedrijf
Anne-Mihr (14) is student op democratische school De Ruimte en verveelt zich nooit. In dit interview vertelt ze over haar bezigheden: haar bedrijf op school en thuis, de lessen die ze geeft aan medestudenten en haar passie: dansen
We gaan naar buiten
We zijn blij met onze nieuwe locatie. De molenschuur is na de verbouwing een gezellige plek geworden, die huiselijk aandoet. De tuin biedt ook speelmogelijkheden, maar is niet te vergelijken met de buitenruimte die we bij andere scholen hebben gezien
Natuurlijk leren op weg naar een examen
Staat het voorbereiden van en het doen van examens haaks op natuurlijk leren?
Ja, grotendeels zeker. Toch wordt er ook heel veel natuurlijk geleerd op weg naar een examen
Fenna's leven op De Ruimte
Fenna Verberne heeft vrijwel een heel schoolleven op democratische school De Ruimte doorgebracht.
Leven, leren, ondernemen
Leven, leren, ondernemen, voor mij geven deze drie woorden de kern weer van leren binnen democratisch onderwijs. Leren is natuurlijk, het is een onderdeel van het leven. Leren kan altijd en overal
Do not be patient
The world is running forth while we are going back. We are trying to hold the thought of our old paradigm. We think it’s the best. We do not know what technology does to our brains.